
Dags att skruva upp elementen!
Trots att minusgraderna ännu inte satt in, har skyddsombudsmannen Daniel Wästlund redan uppmätt temperaturen 20,2oC, som ligger precis över gränsen för vad arbetsmiljöverket anser vara en godtagbar temperatur vid stillasittande arbete (20-24oC). ”20oC tycker jag egentligen är för kallt för stillasittande arbete. Och jag förstår att man fryser om lokalernas temperatur ligger i nedre delen på det angivna temperaturintervallet.” kommenterar Wästerlund.
Sedan jag började på Figy har det nog inte gått en endast vecka med undantag för sommarmånaderna, utan att jag har hört klagomål och suckar om kylan i skolan. Den ständigt återkommande frasen ”Åh, vad det är kallt” har nästan blivit ett mantra för skolans elever och upprepas nu allt oftare även av lärarna. Det är inte en hållbar situation för även om vi är tvungna att stå ut- ingen har ju åtagit sig ansvaret att faktiskt lösa detta problem- så är resultatet tankspridda och okoncentrerade elever. Istället för att fokusera på lärarna och genomgångarna kretsar allt kring de få elementen som finns och huruvida vi ska ta på oss jackan eller inte. Det är dags att skruva upp elementen och satsa på en varmare skola.
Nästan dagligen står det i tidningarna om de sjunkande skolresultaten och nya uppdaterade undersökningar, bland dem PISA- undersökningen, pekar på en skola som är i kris och har svårt att stå sig i internationella sammanhang. Istället för att fokusera på lärarna och genomgångarna kretsar allt kring de få elementen som finns och huruvida vi ska ta på oss jackan eller inte. Därmed kan temperaturen spela en viktig roll, om än indirekt, och påverka hur eleverna presterar. Givetvis är inte en varmare skola den uteslutandet lösningen på problemet men det är i alla fall ett steg i rätt riktning.
Dessutom är det inte bara koncentrationsförmågan som påverkar av ett kallt arbetsklimat; ojämna temperaturer och ständig avkylning kan vara dåliga för hälsan. Vi blir lättare förkylda och mer mottagliga för förkylningar vilket gör att skolan blir jobbigare än vanligt. Kyla, huvudvärk och snuva verkar avlösa varandra i en oändlig cirkel.
Jag förstår att det är dyrt att värma skolan men vi kräver inte ett tropiskt klimat utan anser endast att jackor inomhus inte ska behövas- en kofta ska räcka. Oavsett hur man vrider och vänder på situationen så är vissa utgifter nödvändiga och bör istället ses som investeringar; denna är en av dem. Det är inte bara de praktiska aspekterna som skolresultat och hälsoproblem som bör has i åtanke, utan även attityden till skolan. Jag kan nästan garantera att en varm och inbjudande atmosfär kommer resultera i en bättre stämning på skolan för då kommer vi inte längre behöva associera klassrummen och korridorerna med avkylande, isande gottväggar utan kan istället se det som en inbjudande miljö.
Det är dags för en förändring, en förbättring. Det har klagats och tjatats tillräckligt mycket om ”hur sjukt kallt det är”. Nu är det dags att faktiskt handla och investera i något som påverkar oss dagligen, huruvida vi vill det eller inte. Det är särskilt kallt i början av veckan och skolan hade förslagsvis kunnat sätta på värmen några timmar tidigare, alternativt öka temperaturen någon grad på exempelvis måndagar.