
Det flesta känner till Gekås Ullared, det stora gula och blå varuhuset mitt ute i Hallandsskogarna. Men frågan är vad som händer bakom fasaden, vem står bakom succén och hur gjorde de det. VD-n Boris Lennerhov berättar om hur det går till på Gekås, och vad som händer när det alltid är fullt med folk. Dessutom ger han sina fem bästa tips, till hur du planerar inför shoppingen oavsett om det gäller kläder, hobbys eller diverse användbara saker.
Gekås i tillväxt.
Boris Lennerhov menar att Gekås aldrig kan bli tillräckligt stort, men han understryker att det inte går att tänka så. Det måste hela tiden utvecklas, och förändras vid behov. Han ser varje utveckling, som en möjlighet för en ny. Han vill dock inte bygga fler som Gekås någon annanstans i Sverige, då han menar att det bara skulle göra att människor gick till den andra Gekås istället för originalet.
I takt med att Gekås växer, måste de alltid se till att folket hänger med. Gekås har vuxit under många år, och ändå säger Boris att det ibland kan bli helt fullt i varuhuset. Han säger att folk fortfarande vill att det ska växa, och att det hela tiden saknas saker. Men Boris ställer frågan; var ska de ställa dem. Därför måste de fortsätta växa.
Förr kunde man inte äta inne i varuhuset, men när det började bli riktigt stort blev det nästan nödvändigt. Boris menar att Gekås ska växa efter att tillgodogöra allas behov, därmed att se till att alla kan hitta det de söker efter. Därmed har de också sett till att man kan bo där under några dagar, som Boris ser som en möjlighet att de som reser långt kan ta det lugnt och inte stressa.
Boris Lennerhov berättar att Gekås försöker bli av med engångs artiklar, sånt som plast bestick och sugrör. Men han anser också att om detta ska försvinna, behöver de hitta något som är bättre och kan ersätta det. Han talar om att Gekås gör mycket för att hjälpa miljön, men att allt finns i en rapport på deras hemsida.
En sak de dock har svårt att producera i Sverige är kläder av bomull, då det inte går att dyrka bomull i Sverige. Dessutom är arbetskraften billigare utanför Sverige, och priset på dessa varor skulle stiga rejält om de skulle ta hit bomull som råvara och sen tillverka kläder av det. För detta kompenserar de genom att använda fartyg Istället för flygplan, då flygplan bidrar med mer farliga gaser.
När det kommer till att vara stort, är Gekås nog bland några av de största varuhusen. Men ändå blir det trångt där, och enligt erfarenhet berättar Boris att då det är absolut flest i varuhuset är under juli månad. Han säger att om det blir regn någon gång under veckan blir det också mycket med folk, men att detta inte spelar roll om det hela tiden är varmt och soligt i flera dagar.
Många känner till Gekås gruppen på Facebook, men inte alla. Gruppen är gjort för att fråga om något finns på Gekås eller vad det kostar, själv står inte Gekås Ullared för gruppen utan detta gäller privatpersoner. Boris berättar att det finns medarbetare på Gekås som är med i gruppen, och att han själv tycker att den nog är rätt bra att ha. Dock säger han att de inte blanda sig i den, då de då skulle behöva skriva på allt om det t.ex. inte blev rätt svar på en fråga. Vissa av medarbetarna skriver ibland där, men det är inget officiellt.
Om det finns något som Gekås Ullared säljer mest av, säger VD-n att detta är strumpor. Vilka går på runt tretton miljoner på ett år. Dock kan han inte säga vad de säljer minst av, eftersom att om det säljer minst är det nog borta inom en vecka säger Boris. ’’Om inte kunderna är intresserade av det, då är det liksom i vägen’’ säger Boris under intervjun.
Många känner till tv-serien Den Nya Storsäljaren, som kopplar till Gekås Ullareds egna serie. Denna handlar dock om att som sagt hitta en ny storsäljare till Gekås, och under tiden har det varit en del uppfinningar som fått sin chans på Gekås. En av dem som har sålt mest är flaskrensaren säger Boris Lennerhov, men också mobilskal som ska ta bort brus och oönskade ljud.
Han säger också att det finns vissa inte säljer alls, till exempel hundplåster berättar Boris. Det var varken billigt att tillverka, eller efterfrågat. ’’Jag själv undrar vad man ska ha det till, det självläker och så’’ säger Boris Lennerhov. Men det finns andra som heller inte har gått åt, då det inte varit efterfrågat.
Då det kommer så många folk till Gekås, kommer dessa också från många olika runt om i världen. Däribland ligger Norge längst upp, i att ha flest som tar sig till Sverige för Gekås. Men det kommer även folk från Danmark, och till och med från Tyskland, Afrika, USA och Kina. Men Boris Lennerhov menar att många av dessa som kommer så långt ifrån, har åkt hit för Gekås. Utan detta blir lagt till på vad de egentligen skulle göra, om de är turister eller besöker vänner och familj.
Boris Lennerhov kring Gekås.
Boris Lennerhov berättar att hans favorit avdelning på Gekås Ullared är hobby och fritid, vilket förklaras av att han hittar Hans favorit restaurang är just den nya Sportbaren, eller den större nyare versionen av den gamla. Den är nu dubbelt så stor som den tidigare, ’’den är ju jättefräsch och trevlig och skojigare nu’’ säger Boris Lennerhov.
Han berättar också att de inte inviger utanför tv, men att det finns vissa invigningar han tyckte var roligare än andra. Däribland säger han att dessa var dem som inte gick som planerat, som till exempel då han skulle inviga parkeringshuset. Då han skulle köra genom bandet med en bil, men det satt för högt och det åkte över taket.
Boris har fått en stor karriär som VD för Gekås, och berättar att han nu varit VD i tjugo år på Gekås. Han förklarar att han aldrig planerade att bli VD, men då han brann för sitt jobb tog han sig genom alla karriär stegen och fick till sist frågan om att bli VD. ’’Skojigast är ju när det utvecklas, och när det går bra’’ säger han kring vad som han gillar mest med sitt jobb.
Boris Lennerhov tänker på Gekås som ett företag som väldigt många människor tycker om, han säger att det är en ynnest att det ligger till så. Han berättar dessutom att de får massor med brev och mejl, och att människor kommer fram till dem och berättar om deras uppskattning. ’’Då tycker man ju att det gör någon nytta det hade inte varit lika roligt att sälja cigaretter’’ säger VD-n.
Boris
vill dock förändra saker kring Gekås Ullared, till exempel menar han att de är
för dåliga på att kommunicera det de gör för miljön. Han säger att de gör
väldigt mycket, men de förmedlar det inte ut till folket särskilt bra. Han
säger också att det finns allmänna saker, som de borde få ut till folk. Han
menar att folk bryr sig om väldigt olika saker, och att de därför behöver
förmedla det.
Boris Lennerhovs 5 tips för planering innan shopping.
- Ha bekväma skor på dig, och du ska vara klädd för att gå inne i flera timmar.
- Ta gott om tid på dig, du ska inte stressa runt.
- Du ska vara på gott humör, det underlättar det för dig och andra.
- Se till att du är mätt, och ta med en vattenflaska. Om du inte får mat och dryck blir du grinig.
- Åk dit med folk du gillar, eftersom att det är ett sätt att umgås.