Allt vi måste göra för att överleva

Av Allan Ajifo [CC-BY-2.0 (http://creativecommons.org/licenses/by/2.0)], via Wikimedia Commons Av Allan Ajifo [CC-BY-2.0 (http://creativecommons.org/licenses/by/2.0)], via Wikimedia Commons

Jag måste klippa mig, måste köpa nya vinterkläder, måste sätta A på nästa prov och jag måste träna…

Detta är ett typisk praktexempel på hur påfrestande tankar i mitt huvud kunde se ut för ungefär ett år sedan. Idag finns de fortfarande kvar, men tack o lov, även en motstående tankebana.

I stundens skrivande börjar höstlovet nalkas och därmed även prov, sista inlämningsdatum och seminarier. Överallt ser och hör jag folk uttrycka sig om stress och hur de har ångest inför plugget. Successivt jobbar jag emot detta psykiska lidande, men än så länge är jag en av dem. Igår var jag på en utbildning för skolans elevskyddsombud där föreläsaren tog upp problem vi skulle kontrollera i skolan, däribland psykosociala. Stress och ångest är ett sådant problem och om det är något jag har svårigheter med i skolan så är det elever som gnäller.

Att vi elever mår dåligt är inte lärarnas fel, utan våra egna skyhöga krav och dåliga planerande. Vi har nu gått 7 veckor i skolan efter sommarlovets slut. Det vi har prov på nu är sådant läraren har undervisat om i 7 veckor. I regel får vi reda på när vi ska redovisa något minst en vecka i förväg, likväl gnäller vi på att det är för mycket plugg på kort tid. Det handlar inte om det, det handlar om prioriteringar, huruvida vi utnyttjar lektionerna eller inte.

Har du tagit del av 7 veckors lektionstillfällen eller har du suttit framför mobilen och pratat med kompisen bredvid istället. Visst har vi alla olika studietekniker och koncentrationssvårigheter, att inte utnyttja lektionstid och sedan klaga på tidsbrist är dock väldigt inkonsekvent. Samma sak gäller din fritid, sitter du hemma hela dagarna och kollar på serier i 8 timmar hade det förmodligen räckt med att du kollade 7 timmar och ägnade en sammanlagd timme åt studier, vilket endast är en liten bit av tidskakan, för att öka dina skolresultat.

I boken “The Power of Habit” av Charles Duhigg, står det om rutinernas kraftfullhet. Jag tror starkt på det som står i boken om att du kan göra allt i livet till en rutin för att tillfredställa vissa behov. Har du tex en ovana att svära när du blir arg så kan du istället träna upp att bita ihop käkarna. Likaså kan du träna upp rutinen att varje dag ägna en timme åt att läsa, vilket kommer ge dig en belöning i form av tillfredställelse för att ha gjort något bra som dessutom gynnar dig i skolan. Författaren hävdar även att produktivitet kan gå i kedjereaktion, dvs startar du dagen med att göra något bra, tex hålla fokus under första lektionen, tenderar det att fortsätta.

Till alla er som “måste” göra saker, var realistiska! Du måste inte plugga mer om du redan deltagit i lektionerna och ägnat en måttlig tid av din fritid åt studier. Du måste inte köpa en ny vinterjacka om din nuvarande inte är trasig. Du måste inte sätta A på provet, man kan inte vara bäst på allt. Träna bör du göra, men det är oftast inget måste. Alla “måsten” här i livet är bara sjuka krav framkallade från samhället och av din egna prestationsångest.

Simon
Om Simon
Går sista året på naturprogrammet, läser allsköns böcker parallellt med plugget, styrketränar och försöker även hinna med uggleposten.